Június 11-i eseményünk témája a női IT-s vállalkozási lehetőségek voltak. Egyrészt szerettünk volna nektek több szemszögből is sikeres női IT-s vállalkozókat mutatni, így jött az ötlet, hogy legyenek céges és egyéni vállalkozói előadók is a meetupon. Másrészt az eddig megszokott panelbeszélgetések és kérdezz-felelek helyett most egy ennél sokkal interaktívabb “world cafe” megoldást választottunk, hogy minél többet tudjatok beszélni közvetlenül az előadókkal is.

Előadóink voltak:

?Illés Kata – Társalapító, ügyvezető, Indivizo

?Tamási-Irsai Renáta – Country Manager, Budapest, Rollbar

?Bikfalvi Moni – freelancer

Velük kerestük a választ a következő kérdésekre:

– miért lettek vállalkozók?
– milyen kihívásokat rejteget ez a pálya?
– miért érdemes belefogni mégis?
– mik voltak a legnagyobb sikereik és kudarcaik?
– egyáltalán milyen vállalkozó nőnek lenni az IT-ban?

Kata elmesélte, hogyan ment mindig a lehetőségekkel, hogyan nőtte ki magát a vállalkozása, milyen mértékben támogatja a családi háttér és az a családi közeg, ahonnan érkezett a munka világába, és hogy mennyire fontos a vállalkozásban az önbizalom és az önismeret, valamint az, hogy a tulajdonosok kiegészítik egymást, és így nagyon jól együtt tudnak működni.

Renáta megosztotta velünk, hogyan csöppent a vállalkozás világába, milyen a párjával együtt vállalkozni és egészen az exitig sikerre vinni egy vállalkozást (Samebug), valamint annak a kettősségét, amikor vállalkozói lét után stabil céges pozíciót kapott a felvásárlás után és vezeti a Rollbart jelenleg.

Moni a vállalkozó anya oldalát mutatta be nekünk egészen a kezdetektől, onnantól, hogy hogyan lett belőle informatikus, odáig, milyen egyszerű csak belevágni egy egyéni vállalkozásba a gyerekek mellett azért, hogy megfelelően rugalmasan tudjon pénzt keresni. Moni mindig a piaci résekre ment rá és azokat sikeresen használja saját és családja megélhetésére a mai napig.

A world cafe beszélgetés során körbejártunk néhány, a vállalkozásokhoz kapcsolódó kérdést:

Mik egy sikeres vállalkozás kritériumai?

Egy vállalkozáson belül elengedhetetlen a rendszerek és a folyamatok kialakítása. Fontos figyelni a piaci rést. Itt feljött egy nagyon jó példa: ha a környékeden több pékség is működik, te ne akarj egy újabb pékséget nyitni. Döntő tényező lehet gyermekvállalás mellett/alatt vállalkozást indítani, hiszen ad egyfajta szabadságot. Minőségi időt tölthetsz el a gyerekeiddel, hiszen te magad osztod be az időd. Nagyon fontos a lelkesedés, a folyamatos fejlődés és a támogatás egy vállalkozáson belül. El kell fogadnunk a bizonytalant ahhoz, hogy létrejöjjön az önmegvalósítás. Szükséged lesz egy üzleti tervre, hogy pénzügyi szempontból is tervezni tudj és idővel profitot termelj. Ügyfélközpontúság: fókuszálj az ügyfél elképzeléseire és a megvalósításra. Merj bátran segítséget kérni, tapasztalatot cserélni. Nem baj, ha nem értesz mindenhez. Lesznek olyan feladatok, amiket külső erőforrással fogsz tudni megoldani. Társadalmi hatás: tudatosan figyeld a körülötted lévő „világot”. Nyiss az új dolgokra. 

Kire számíthatsz, ki támogatott, mi segített?

Ahogy látni fogjátok, sok átfedés van a három kérdéskör között. Ezen a témán belül első körben a család támogató szerepe jött elő, vagy legalábbis jó, ha hagynak már gyerekként tesztelni magad, kipróbálni, amit szeretnél, és nem szegik a kedved, nem szabnak túl erős korlátokat feleslegesen. Ez később felnőttként is fontos, jó, ha van egy támogató közeg otthon, de nem feltétel. Ha viszont visszahúznak, az nem használ. A másik legfontosabb alap, hogy ismerd magad, az erősségeidet, bízz magadban. Olyanra építs, amiben jó vagy, ami az erősséged, a gyengébb területeken pedig dolgozz együtt olyanokkal, akik jól kiegészítenek. Fontos, hogy kell valamilyen szintű szakmai hozzáértés, olyan témába érdemes belefogni, ahol megvan a szakmai önbizalom. A lelkesedés szerepe ennél a kérdéskörnél is előjött, folyamatosan motiválnod kell magad, így olyan témát válassz, amiért tudsz hosszabb távon is lelkesedni. Szóba került még, hogy hasznos lehet, ha van mentorod -kereshetsz is magadnak, de olyanok is vannak, akik mentorként keresnek mentoráltakat maguknak a neten is akár, nyugodtan írj rá arra, akitől szívesen hallanál. Fontos, hogy a kérdéseidet ne hezitálj feltenni. Illetve összességében ne hezitálj, légy tettrekész: ha honlapot szeretnél, ne várj a domain-regisztrációval hónapokig, egyszerűen hajrá, és érdemesebb akár egy úgynevezett MVP-vel, minimum élhető termékkel kimenni a piacra, mint húzni az időt, mert legalább látod kevés befektetéssel, hogy jó-e az ötleted, van-e rá kereslet. Az MVP olyan, mint egy működő prototípus nem a teljes szolgáltatás/termék funkciókkal, hanem pár olyannal, amire már lehet kereslet. Azt pedig, hogy az üzleti ötleted egyáltalán életképes lehet-e, jól meg tudod tervezni az úgynevezett business model canvas, azaz az üzleti modell vászon segítségével, ami egy papíron összeírható üzleti tervezés. Fontos, hogy tanulj a kudarcokból és ne a kedved szegjék, a kudarc fontos része a vállalkozásoknak és a tanulási folyamatnak. Természetesen segít, ha látsz hasonló “sorstársakat” magatok körül, keresd más vállalkozók és példaképek társaságát, könnyebb úgy belevágni, ha látod, nem vagy kivétel, másoknak is megy és haladnak, vagy ha meg tudjátok beszélni a kihívásokat. Ami még segítség lehet, az a külső segítség olyan dolgokban, amiket nem feltétlen te kell, hogy mindig megcsinálj, legyen az akár takarítás, bevásárlás, gyerekfelügyelet, mert ezzel felszabadítasz időt magadnak. Előjött a bűntudat kérdése is, de tanulj meg vele együtt élni, mindenhol 100%-osan nem lehet jelen lenni, és a média által sugallt elvárások a dolgozó anyák irányába gyakran eltúlzottak.

Mik a kihívásaid vállalkozás alapításával kapcsolatban?

Pszichológiai, személyes, szakmai és üzleti dilemmákkal is szembesültünk a beszélgetések során. A legmarkánsabban a munka és magánélet összehangolásának kihívása jelent meg: hogyan tudjuk optimalizálni a vállalkozás építésének feladatait és a családi kötelezettségeket. Többen jelezték, hogy nehézséget okoz számukra támogatást kérni a családtagoktól, mert az otthoni feladatok koordinálását és a gyerek(ek) nevelésének tennivalóit a környezet még mindig a nő feladataként definiálja, és emiatt kettős teher hárul a nőkre.

A szakmai és üzleti kihívások terén az okozza a nehézséget, hogy a legtöbb váltani akaró nő fél attól, hogy a bizonytalan saját vállalkozásért fel kell adnia a rendszeres havi jövedelmet – még akkor is, ha a jelenlegi munkavégzésben frusztráló körülményekkel találkozik, vagy rossz kompromisszumokat kell kötnie (például nincs home office, hosszú az utazási idő, stb.). Megjelent az a hiedelem is, hogy egy induló vállalkozáshoz jelentős anyagi tőke szükséges. Ezekre a kihívásokra a pontos üzleti tervezés választ adhat, hiszen a megfelelő tervezéssel kalkulálható a munkaviszonyból vállalkozásba történő átmenet. Megfogalmazták a beszélgetőpartnerek azt a félelmüket is, hogy kezdetben ingyen vagy nyomott áron kell dolgozniuk, ráadásul meglévő munka mellett, annak érdekében, hogy referenciákat gyűjtsenek. A gazdasági környezet kiszámíthatatlansága, a bürokratikus feladatok (adózás) és az IT-szektorban a nőkkel kapcsolatos előítéletek sem pezsdítik fel a nők vállalkozókedvét; a lányokat az iskolában és otthon gyermekkoruktól kezdve kevésbé motiválják a kockázatvállalásra és a kísérletezésre.

A résztvevők az önismeret fontosságát is hangsúlyozták, fontosnak tartják a tanulást és a szakmai gyakorlatszerzés lehetőségeit. Sokat ötleteltünk azon, hogy hogyan lehet a vállalkozásalapítás terén az ötletfázisból a megoldásfázis felé indulni, pontosan definiálni önmagunkat, céljainkat és képességeinket.

A beszélgetőpartnerek hiányolják a támogató környezet meglétét – a ShareIT Lab természetesen ezen szeretne változtatni közösségi kezdeményezéseivel és a problémakör nyílt és őszinte feltárásával, megoldási javaslatok gyűjtésével. Szeptemberben folytatjuk a párbeszédet.