Az IT szektorban rejlő széleskörű karrier és szakmai lehetőségek ellenére, még mindig meglepően kevés nő választja ezt a szakmát. A problémát kutatva, a VCC Live felhőalapú contact center szoftvert fejlesztő marketing csapata megkérte a cég női munkatársait, hogy osszák meg, milyen élmény ezen a területen érvényesülni, hogy látják személyes szakmai előrehaladásukat és lehetőségeiket.

Illés Anikó- Software Sales Manager

Mikor megkérdeztük, hogy Anikót miért mozdult az IT terület irányába azt a választ kaptuk, hogy hanyatló iparágak után szeretett volna olyan területen dolgozni, ami jövőbiztos és innovatív.

Előző munkahelyemen találkoztam a  digitális transzformáció fogalmával és megértettem, hogy ez a folyamat alapjaiban változtatja meg a vállalatok működését, így a munka és tágabb értelemben a mindennapjainkat. Mindenképpen kapcsolódni akartam akartam ahhoz a világhoz ami ilyen markánsan alakítja jövőnket, jelenünket. A VCC Live egyike volt az első felhő alapú tech szolgáltatóknak a régióban és egy speciális területen ért el jelentős nemzetközi sikereket. Azt látom hogy a VCC egy prosperáló, globális növekedési potenciállal bíró cég amely abszolút felveszi a versenyt a hasonló nemzetközi szereplőkkel mind kultúrájában mind pedig a lehetőségekben. Mindemellett egy kifejezetten támogató, partneri viszonyokra építő, ember arcú szervezetre találtam itt.

Szakmai fejlődés szempontjából Anikónak fontos, hogy ne csak vertikálisan gondolkodjon, de horizontálisan is. Ebből a szempontból a VCC Livenak dolgozni kiváló lehetőség, hiszen egy mozgásban lévő szervezet, ahol folyamatosan van lehetőség szakmai fejlődésre. Mint sales manager, Anikónak lehetősége volt csiszolni a külföldi ügyfelekkel való kommunikációját, számtalan iparággal találkozni, és diversz értékesítési és sales módszereket megismerni.

Anikót arról is megkérdeztük, hogyan látja ezen a területen az érvényesülését, és azt a választ kaptuk, hogy személyes szinten nem érzékel megkülönböztetést férfi munkatársaival szemben. Mindazonáltal úgy gondolja, hogy lehetnek különbségek magasabb szinteken.  “Magyarországon még mindig sok negatív sztereotípia övezi a női vezetőket.” Anikó  meglátása szerint a férfiakat jobban elfogadják ebben a szerepben. “Kellene több női példakép, főleg technológiai területen”, tette hozzá.

A VCC Live mellett Anikó az egyik alapító tagja a ShareIT-Lab non-profit szervezetnek, melynek célja elősegíteni a nők pályakezdését, karrierváltását és érvényesülését digitális technológia területen. “Míg a nők aktivitása a felsőoktatásban, a munkaerőpiacon a gazdaságban növekedést mutat, addig ha megnézzük a digitális munkaköröket azt látjuk, hogy a nők aránya még mindig alacsony és évek óta nem látszik elmozdulni.”

A ShareIT-Lab általi tevékenysége révén Anikó ugyanakkor azt is látja egyre több nő keresi tudatosan a helyét szakmailag, akik számára az IT kifejezetten vonzó terület lehet, mind a magasabb bérek, flexibilis munkaidő, home office, vagy karrier lehetőségek szempontjából. “Az IT területre történő karrierváltás sokszor olyan élet eseményekhez kötődik, amikor előtérbe kerül az az igény, hogy a munkaerőpiacon biztosabb lábakon állhassanak, például amikor valaki az életkora, adott szakmában szűkülő lehetőségek, a gyermekvállalás körül vagy épp a mostani pandémiás helyzet okán szeretne biztosabb karrierre váltani.”

Magda Horváth- Key Account Manager

A gyerek miatti flexibilitás különösen fontos volt Magda számára, aki 5 éve van a VCC Live csapatában. “Nagyon jó, hogy egy direkt, családi kapcsolatom van a supervisorommal és a főnökeimmel. Tudták, hogy egy ponton szeretnék családot alapítani és ez nem jelentett problémát. A gyesem nem volt túl hosszú, és mindenképp vissza akartam jönni dolgozni, minimum részmunkaidőben.”

Az otthoni részmunkaidős munkavégzésen kívül, Magda több ok miatt is orientálódott az IT felé. Habár közgazdaságtant tanult Varsóban, Magda izgalmas kihívásnak látta az IT területen való elhelyezkedést. “Azt hiszem azért választottam ezt a területet, mert mindig inspurálónak tartottam azokat a nőket, akik nem tipikus női munkát végeznek.Szerintem nagyon sok bátorság kell ahhoz, hogy az ember fennmaradjon ebben a férfi világban. De végső soron tetszett az a gondolat hogy mindig kihivásokkal szemben találjam magam, és felülmúljam mások és a magam elvárásait is.”

Magda azért választotta a VCC Live csapatát mert tudta hogy van lehetősége szakmai fejlődésre és kihívásokra.“Eleinte ügyfél support pozícióban voltam, hisz általában mindenki ebből a pozícióból kezd. Azonban a tanulmányaim és érdeklődésem miatt az elején kommunikáltam a cégnek, hogy szeretném ha nem ez lenne a legvégső pozícióm. Ismertem a cégen belüli fejlődési lehetőségeket és tudtam hogy van lehetőségem arra, hogy key account managerré nevezzenek. Pár hónapba telt mire kineveztek erre a pozícióra. Ezenkívül tudom, hogy további szintekre is léphetek, például product ownership vagy UX orientált poziciók is érdekelnek.”  Nőként funkcionálva olyan területeken, ami általában erőssen férfiak által dominált, Magda több szempontból is kihívásokkal állt szemben. “Relatív fiatal voltam amikor csatlakoztam a céghez. Ez, kombinálva azzal hogy nő vagyok, nem igazán segített. Eleinte nem volt könnyű a saját nézőpontomat érvényesíteni. De igazából nem tartott sokáig a VCC nél. Habár az elején nem mindenkinek tetszett az őszinteségem és a megjegyzéseim, egy idő után kiérdemeltem a bizalmat. A kulcsszó a türelem ilyen esetekben.”

Amikor arról beszélgettünk, hogy milyen érzés a fejlesztőkkel való kommunikáció, illetve technikai témákkal kapcsolatos tárgyalás, utólag elsajátított technikai tudással, Magda egy érdekes megjegyzést tett:

“Csak pontosnak kell lenni, és megértjük egymást. Néha azt érzem hogy egy fordító vagyok angolról angolra. Business nyelvről IT nyelvre. Ezt nemtől függetlenül érvényesnek gondolom.”

Simon Niki- Deputy Head of Customer Care

Magdához hasonlóan, a kommunikáció nagyon fontos Niki számára. Mint Head of Customer Care, Nikinek át kell látni az ügyfél kommunikáció összes részletét és metódusát. Niki lassan 8 éve a VCC-nél van, habár korábban is kommunikációs területen volt, mint contact center supervisor. Niki hosszútávú elkötelezettsége a cég mellett a szakmai fejlődésen kívül a cég családiassága és rugalmassága.

“Általánosságban véve nagyon jó a csapat. Azt éreztem hogy egy nagyfokú biztonságot nyújt a cég. Az is nagyon fontos volt, hogy bármit meg tudok beszélni a cégnél. Ha azt mondom, hogy nekem holnaptól kell két hét szabadság, akkor tudom, hogy meg fogom kapni azt a két hetet. Nyilván vannak keretek, meg szabályok, de ha elmondod a problémáidat, akkor biztos hogy meg fogják érteni, és támogatni fognak benne.”

A szakmai támogatásról beszélgetve Niki azt is elmondta, hogy “Ha el akarnék menni akármilyen tanfolyamra, vagy egy kurzust el akarnék végezni, biztos hogy kezdhetném akár holnap.”

Nikit arról is kérdeztük, hogy milyen érzés nőként egy egész csapat férfit menedzselni.

„Nemtől függetlenül, szerintem sokszor az van a problémák mögött, hogy nem tudjuk mindig hogy mi az irány illetve a konszenzus és akkor fontos megbeszélni egymás közt és újra tervezni.”

Természetesen nem újdonság nőket látni vezető vagy professzionális pozicióban. Azonban ez gyakran még mindig kihívásokkal jár, legyen ez akár szocializáció, gyermek vállalás, vagy napi szintű kommunikáció területén. Talán, mint mindenhez, itt is a kulcsszó a türelem és a kitartás, vagy egy támogató közeg felfedezése, akár a VCC Live.

Tudj meg többet a https://vcc.live/careers/ oldalon!